środa, 25 września 2019

Muzeum Etnograficzne | Ethnographic Museum


W Kalendarzu Szarej Sowy jest dziś Dzień Lalki Etnicznej. Akurat takiej nie posiadam, ale mam plan. ;)

Plan ten dotyczy mojej Krawalki, którą pokazywałam nie tak dawno.

It's Ethnic Doll's Day in Grey Owl's Calendar. I don't have one, but I have a plan. ;)

And the plan applies to my Krawal doll, which I showed you recently.


Lalki te występują zazwyczaj w strojach ludowych Krakowianek, Łowiczanek lub Góralek. Natomiast ja chciałabym dla niej uszyć strój nawiązujący do strojów z mojego regionu - Rzeszowszczyzny.

Pomysł ten pojawił się zaraz po jej kupnie, a ostatnio zbliżyłam się do jego realizacji o tyle, że na początku września wzięłam udział w warsztatach haftu prowadzonych przez pana Bartłomieja Jankiewicza. Odbyły się one w Muzeum Etnograficznym w Rzeszowie w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa 2019.

Warsztaty były świetne, bardzo ciekawie poprowadzone. W dodatku wróciłam ze wspaniałym wzornikiem haftu czerwono-niebieskiego autorstwa pana Jankiewicza.

Serwetki jeszcze nie skończyłam, ale może kiedyś. ;)

These dolls usually have folk costumes of Krakowianka, Lowiczanka or Highlander (one of the most popular and associated with Poland). But I want to sew her the outfit reffering to the costumes from the region where I live - Rzeszowszczyzna.

This idea came to me right after I bought her. And recently I get closer to making it because I took part in embroidery workshops. Mr Bartłomiej Jankiewicz led them. They took place in Etnographic Museum in Rzeszów as part of European Heritage Days 2019.

The workshops were great, very intresting. And what is more I came back home with wonderful stencil of red-blue embroidery made by mr Jankiewicz.

I didn't finish the napkin yet, but maybe some day. ;)


Obejrzałam też piękną wystawę strojów regionalnych "Na co dzień i od święta". Zachęcam Was do poczytania o niej na stronie Muzeum. I odwiedzenia go, jeśli tylko będziecie w okolicy. :)

I have seen also beautiful exhibition of regional costumes "Every day and on holidays". I invite you to see and read about it on Museum's website. And to visit it if you will be around. :)






Trzymajcie kciuki, aby Krawalka dostała kiedyś ten strój. Może wyrobię się na przyszłoroczny Dzień Lalki Etnicznej... ;)

Please keep your fingers crossed that Krawal doll gets her costume. Maybe I will make it for the next year Ethnic Doll's Day... ;)

36 komentarzy:

  1. Uwielbiam stroje ludowe, ich bogate zdobnictwo i kolory pięknie się odcinające na tle bieli. Koronki, hafty, korale, ach!
    No to trzymam kciuki :) Jeśli nawet trzeba będzie na prezentację poczekać rok, to na pewno będzie warto! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Kocham muzea etnograficzne, uwielbiam stroje i hafty. Kiedyś sama haftowałam. Potem oczy zaczęły szwankować. Oczywiście będę trzymać kciuki za strój dla Krawalki. No i za dokończenie serwetki. ;) Może nie będziemy musieli czekać aż rok ;) Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wstyd się przyznać, ale byłam po raz pierwszy w muzeum w swoim własnym mieście. No cóż... Tak to zwykle bywa. Jeździ się nie wiadomo gdzie, a "za płotem" ma się takie cuda pod nosem. Zamierzam nadrobić. ;)
      Może nie rok. Ale nie wiem, czy dużo wcześniej. ;)

      Usuń
  3. I think the costume will turn out wonderfully. I have confidence in you!

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne są te stroje ludowe :) Mają to "coś" zdecydowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna wystawa.:) Bardzo mocno trzymam kciuki, żeby Krawalka dostała stosowny strój oraz za ukończenie serwetki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękna, polecam!
      Wsparcie się przyda, dziękuję bardzo! :)

      Usuń
  6. Piękna i pouczająca wystawa. Nie znałam takiego haftu niebiesko-czerwonego a interesuję się haftem, dziękuję za informację. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może dlatego, że jest on relatywnie młody i związany z regionem. Powstał dopiero po 1900 roku.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. These are very pretty and I can see how they could easily be translated into clothes for your doll. These are also old fashioned crafts that should be preserved. Incorporating the embroidery into a garment for the doll is another good way to do this.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudowna sesja w super miejscu, sam bardzo lubię takie muzea ;) Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Też uwielbiam ludowszczyznę. :) Muzea etnograficzne staram się odwiedzać w każdym mieście, do którego zawitam. W Rzeszowie nie starczyło mi czasu niestety. Już widzę twój projekt oczami wyobraźni i wiem, że będzie niesamowity. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, wiem - miałam nadzieję, że Ci się spodoba. :)
      Może następnym razem? Z przyjemnością odwiedzę je jeszcze raz, gdybyś miała ochotę na towarzystwo. :)

      Usuń
  10. Okay, those are some really nice looking folk outfits. I really love how vibrant they are, the use of bright colours is a feast for the eyes. Thank you for sharing your visit there.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I'm happy you think so. Here in Poland we have many wonderful folk costumes, for each region.

      Usuń
  11. Kochana miałaś świetne warsztaty, aż zazdroszczę :). U nas odbywają się z haftu dawnego i ozdobnego w Zamku w Wilanowie. Raz byłam i bardzo miło wspominam. Stroje ludowe uwielbiam - przez wiele pięknych lat tańczyłam w Zespole Folklorystycznym, ale kontuzja kolana (dość poważna) skreśliła moje dalsze marzenia o tańcu :(. A stało się to dwa dni przed naborem do Mazowsza :(. Zostały wspomnienia i zdjęcia... Trzymam kciuki za Twój projekt :)) Buziaki i miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz muszę pilnować takich warsztatów, bo z wielką przyjemnością poszłabym jeszcze raz. :)
      Szkoda, że tak Ci się potoczyła historia z tańcem. Mam przyjaciela, który tańczył wiele lat i z jego opowiadań wiem, jaka to frajda.
      Miłej niedzieli!

      Usuń
  12. Nigdy nie brałam udziału w takich warsztatach, chociaż na pewno byłoby to ciekawe doświadczenie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mogę się doczekać aż wykonasz ten strój! Świetna wystawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. warsztaty to misterium ciekawości i umiejętności :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten dwubarwny haft jest naprawdę piękny! Nie znam się specjalnie na strojach ludowych (rozpoznaję ledwie kilka ;)), ale czuję, że Twój będzie naprawdę spektakularny :)! Nie mogę się doczekać, by zobaczyć efekty tych warsztatów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja wiem niewiele, ale bardzo mi się to zagadnienie spodobało. Zamierzam się dowiedzieć więcej. :)
      Serdeczne dzięki!

      Usuń
  16. Looks like you are going to be busy embroidering her costume...lots of work!
    Big hugs,
    X

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne stroje, ciekawa wystawa.
    Bardzo, bardzo ci gratuluję tego przedsięwzięcia, jakim było wzięcie udziału w warsztatach haftu. Uważam, że to wspaniały element rozwoju, na pewno przyniesie piękne owoce w postaci twoich własnych prac. Czekam z niecierpliwością na rezultaty! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawa, polecam. :)
      Bardzo mi się podobało i dowiedziałam się ciekawych rzeczy. W teorii i w praktyce. :)

      Usuń
  18. Folk costumes are so beautiful and every country and province has their own. Good luck with making one!

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za Wasze komentarze!

Thank you very much for your comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...