sobota, 6 stycznia 2024

Fińskie stroje ludowe w skali 1/6 | 1/6 scale Finnish folk costumes

Wciąż nie zrobiłam stroju rzeszowskiego dla lalek, ale za to miałam okazję uszyć miniaturowe Fińskie stroje ludowe. Szyłam je w listopadzie, niemal na ostatnią chwilę, ponieważ musiały dojechać do Finlandii na ich narodowe święto - Finowie obchodzą 6 grudnia Dzień Niepodległości. Zdążyłam uszyć i wysłać, ale na sesję brakło mi już czasu. Pogoda była wtedy koszmarna, ciągle padało i wiało. Nie odważyłabym się wziąć tych strojów na sesję plenerową w takich warunkach... Została więc szybka sesja w domu i kilka ujęć w trakcie pracy. 

Zapraszam Was za to do obejrzenia zdjęć u nowej właścicielki - ma swój profil na Instagramie, Ellie from Finland.

I still haven't made a Rzeszów costume for dolls, but I have had the opportunity to sew miniature Finnish folk costumes. I sewed them in November, almost at the last minute, because they had to get to Finland for their national holiday - Finns celebrate Independence Day on December 6. I managed to sew and send it, but I didn't have time for a session. The weather was terrible then, it was constantly raining and windy. I wouldn't dare take these outfits for an outdoor session in such conditions... So I had a quick session at home and a few shots while working.

I invite you to see the photos of the new owner - she has her own profile on Instagram, Ellie from Finland.

Uszyłam trzy stroje. Dwa damskie i jeden męski. Modelami zostali (od lewej) Ella (Mattel, Cinderella), Sean (Ken Looks #5) i Adela (Hasbro, Belle z Beauty and the Beast).

Stroje damskie mają taką sama bazę - białą koszulę i halkę, uszyte z bawełnianego batystu.

I made three outfits. Two women's and one men's. The models were (from left) Ella (Mattel, Cinderella), Sean (Ken Looks #5) and Adela (Hasbro, Belle from Beauty and the Beast).

Women's outfits have the same base - a white shirt and petticoat, made of cotton batiste.

Nie mogłam nigdzie znaleźć odpowiedniego materiału na niebieską spódnicę w paski. I na szczęście dostałam doskonałą podpowiedź od dobrej duszy - jak nie ma, to trzeba zrobić. Zatem zrobiłam. Wyszyłam kolorowe paski na niebieskiej, cieniutkiej wełnie.

I couldn't find the right fabric for a blue striped skirt anywhere. And luckily, I received an excellent suggestion from a kind soul - if you don't have it, you have to do it. So I did. I embroidered colorful stripes on thin blue wool.

Łatwo nie było, ale efekt końcowy wyszedł naprawdę dobrze. 

It wasn't easy, but the end result was really good.


Strój w czerwieniach był nieco łatwiejszy do wykonania ze względu na to, że spódnica jest gładka.

The red outfit was a bit easier to make because the skirt is plain.

W obu wersjach zrobiłam także sakiewki. O ile tą niebieską widać dobrze na zdjęciach, to czerwona chowa się nieco pod gorsetem.

I also made pouches in both versions. While the blue one can be clearly seen in the photos, the red one is hidden slightly under the corset.

Strój męski składa się z batystowej koszuli, wełnianych spodni i marynarki oraz kamizelki z czerwonego żakardu w prążek. I kapelusza.

The men's costume consists of a cotton batiste shirt, woolen trousers and a jacket, and a striped red jacquard vest. And a hat.


Do zrobienia filcowego kapelusza w odpowiednim kształcie wykorzystałam formę, którą wymyśliłam, a mój Mąż wydrukował mi na drukarce 3D. Zdała egzamin doskonale. Z pewnością wykorzystam ten pomysł w innych projektach.

To make a felt hat in the right shape, I used a mold that I invented and my husband printed it for me on a 3D printer. It passed the exam perfectly. I will definitely use this idea in other projects.

Całe trio gotowe czekało na sesję, ale się niestety nie doczekało na nic ciekawego. xD

The whole trio was ready and waiting for the session, but unfortunately nothing interesting happened. xD



Ale chciałam uwiecznić te stroje, więc coś tam jednak zrobiłam.

But I wanted to immortalize these outfits, so I did something.









Pozdrawiam Was gorąco!

I greet you warmly!

9 komentarzy:

  1. I love that blue skirt! It's gorgeous.

    OdpowiedzUsuń
  2. Znakomite stroje Asiu, jestem pełna podziwu. Wersja męska skojarzyła mi się z Zorro. Pozdrawiam milutko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne stroje, jesteś mistrzynią! 💓 Jestem pod ogromnym wrażeniem, i jak pięknie potrafisz odwzorować szczegóły!

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudne stoje! Na zdjęciach z prac nad nimi widać ile tam było detali do wykonania i jak pracochłonne one były :O Ale efekt oszołamiający :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Such beautiful outfits! And yes, the 6th December is celebrated calmly in Finland. Nothing fancy, no big things at all. It is more a day about freedom, relief and being Finnish - very melancholy. :) I have been to some celebrations on that day in our Finnish community and it has been lovely. Good food and so.
    Great idea with the hat mold!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne stroje:) Bardzo fajny pomysł z tym wyszywaniem pasków. Rozwiązałby wiele moich problemów, choć nie wiem czy dałabym radę uszyć tak idealnie prosto.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zachwycający efekt! Nie mogę się napatrzeć na idealne detale a już pomysł z granatowym materiałem sprawdził się doskonale!

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam Twoje stroje w klimatach fantasy, ale te realistyczne w niczym im nie ustępują! Niesamowicie odtworzyłaś wszystkie detale i detaliki stroju, a pomysł na pasy miałaś rewelacyjny. Efekt po prostu zapiera dech!

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantastic costumes! So many details. Great job🙂

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za Wasze komentarze!

Thank you very much for your comments!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...